Vznik Bible
Předávání Zákona - spletené příběhy II
Mezi základní témata Hebrejské Bible patří předávání božích zákonů
vyvolenému lidu Izraele. Bůh však nepředal příkazy a
zákony prostřednictvím Mojžíše najednou v ucelené formě. Vyprávění je
rozkouskované, mnohdy až nepřehledné. V předchozím
článku jsme ukázali na několik nesouvislostí i rozporů v příběhu, který
obsáhl větší část Tóry.
Proč je vyprávění o předávání zákonů Izraelitům tak rozporuplné a
nesouvislé? Proč jsou zákony sdělovány složitě, po částech a mnohdy
dublovaně?
Historicko-kritická metoda studia Bible nabízí vysvětlení. Dokumentární
hypotéza rozlišuje několik zdrojů, ze kterých byla zkompilován Tanach,
prvých pět knih Hebrejské Bible. Zkusme si tyto zdroje promítnout právě
do
příběhu předávání Zákona.
Čtyři verze příběhu
Existovaly zřejmě 4 verze příběhu:[1]
1. Zákony byly předány na vrcholu hory a ihned zprostředkovány lidu
jako součást smlouvy (Ex 20:19-23:33).
2. Zákony byly předány Mojžíšovi jako část jiné smlouvy, když se vrátil
pro nové desky (Ex 34:11-26).
3. Zákony byly předávány Mojžíšovi ve svatostánku v průběhu
čtyřiceti let (Lev 1:1-Num 36:13).
4. Zákony byly předány na vrcholu hory ale zprostředkovány lidu až o 40
let později (De 6:1-28:69).
Každý ze čtyřech původních příběhů měl jasnou a jednoznačnou stavbu.
Mojžíšovi byl předán zákon a patriarcha jej zprostředkoval svému lidu případně i zapsal.
Sloučením čtyř verzí událostí však vzniklo nesouvislé a rozporuplné
vyprávění o předávání zákona Izraelitům a čtyři sbírky zákonů. Každá sbírka
zákonů byla původně sama o sobě konzistentní. Sloučením čtyř příběhů v Bibli však
došlo i ke sloučení čtyř verzí sbírek zákonů do jednoho nesourodého celku.
Některé zákony se tak nelogicky duplikují či dokonce popírají.[1]
Čtyři zdroje
Textová kritika rozeznává čtyři základní biblické zdroje -
jahvistický (J), elohistický (E), deuteronomický (D) a kněžský (P). J. Schwartz přiřadil tyto zdroje čtyřem verzím příběhů o předávání zákona
následovně:[1]
Elohistický příběh (E)
Bůh nabízí smlouvu a jedinečný statut Izraelitům za jejich oddanost a
poslušnost (Ex 19:3-6). Lidé ochotně přistupují na smlouvu bez znalosti
podmínek (Ex 24:3). Zákony a stanovy pak Mojžíš zapisuje do Knihy smlouvy
(Ex 24:4-7). Vše se to děje zřejmě v jednom dni. Další den obdrží
Mojžíš dvě kamenné desky. Základem smlouvy je zákaz uctívání jiných bohů.
Zhotovení telete je aktem nevěrnosti (Ex 32:4). Mojžíš rozbitím desek ruší
smlouvu. Smlouva je pak obnovena zhotovením nových desek (Ex 34).
Zdroj E nikdy nejmenuje horu Sínaj ale píše o "hoře" či "Boží hoře".
Události na Sínaji mají výraznou zvukovou složku. Důraz je kladen na věrohodnost proroků. Proto Bůh hovoří s Mojžíšem tak, aby
jej slyšel lid. Mojžíš je také ten, kdo prosí o záchranu lidí, když zhřešili
uctíváním pozlaceného býčka.
Bůh se nechal pouze slyšet. Hora byla stále obklopena mrakem, lidé měli ze
setkání hrůzu. Mojžíš vystupuje na horu šestkrát.
Jahvistický příběh (J)
Příběh se dochoval pouze v útržcích. Začátek zřejmě chybí. Ocitáme se
hned v okamžiku příprav na teofanii na hoře Sínaji. Přípravy jsou značně
restriktivní, lidé musí být čistí, mít vyprané pláště a čekat tři dny na
setkání (Ex 19:10-11). To může být značně nebezpečné, pokud by někdo
nedodržel řadu přísných omezení. Yahweh přichází na dohled všem, lidé však smí
spatřit pouze oheň a kouř. Skupina vůdců se může přiblížit více a spatřit
Yahweho na vlastní oči. Pouze Mojžíš může být až v jeho blízkosti (Ex 24:1-11).
Hora je nazývána Sínajem. Události na Sínaji mají výraznou vizuální složku.
Řeší se, kdo smí spatřit Yahweho a za jakých podmínek. Yahweh se nechává vidět. Ke zjevení
Yahweho dochází pouze jednou. Mojžíš vystupuje na horu čtyřikrát. Bůh je
nazýván Yahwem a má zřetelné antropomorfní vlastnosti.
Kněžský příběh (P)
Izraelité přicházejí k Sínaji třetího měsíce po exodu (Ex 19:1). Bůh
zahalený sloupem mraku či kouře se usídluje na hoře. Mojžíš vchází do mraku
a Bůh mu dává instrukce ke stavbě svatostánku, přípravě rouch, udělování
kněžství a vysvěcení oltáře. (Ex 24:18, 25:8-31:17). Právě ve svatostánku
bude Bůh předávat Izraelitům své zákony. Bůh věnuje Mojžíšovi
svědectví, které má být uloženo v arše svatostánku a propouští ho.
Mojžíšova tvář je po svém návratu podivně poznamenána. Lidu předává boží
slova (Ex 34:29-35).
Po deseti měsících práce je dokončen přenosný boží
příbytek se stanem setkávání a Mojžíš tam do schrány (archy) ukládá
svědectví (Ex 40:20). Oblak pak zahalil stan a Yahweho sláva naplnila
příbytek. |
|
Obr. Izraelité u hory Sinaj. Jay Vance
www.wcg.org/lit/bible/law/art.htm |
Popis dalších událostí je zaznamenán v knize Leviticus. Yahweh
začíná ze stanu setkávání sdělovat Mojžíšovi zákony. Prvé zákony se týkají
přinášení obětí, vysvěcování kněží a dalších obřadů. Většina zákona byla
předána Izraelitům ještě před odchodem ze Sínaje , zbytek pak během jejich
čtyřicetiletého putování do zaslíbené země.
Zákony nebyly předány na hoře Sínaji ale ve svatostánku. Hora je pouze
přechodným místem Yahweho pobytu, než mu byl postaven svatostánek. Mojžíš není
prorokem, jako ve verzi E. Pouze pasivně přijímá boží zákony a předává je
lidu bez jakékoliv osobní iniciativy, přímluv a emocí. Mojžíš
vystoupil na horu pouze jednou aby získal instrukce ke stavbě svatostánku.
Události nejsou nikde považovány za smlouvu s Bohem. Zdroj P chápe smlouvu
jako slib patriarchům (Gen 17:4-8) a ne jako předávání zákona. Chybí zde i
idea Desatera. Nikde není zmínka o zapisování zákona. Kromě Mojžíšova
setkávání s Bohem se zde objevuje také idea setkávání Izraelitů, kde Mojžíš
zákony tlumočí. Dodržování zákona má zajistit boží přítomnost mezi Izraelity
a tedy integritu národa.
Deuteronomní příběh (D)
V mnohém je tato verze podobná elohistické. Boží přítomnost se projevuje
proslovy, nikoliv vizuálními efekty (De 4:12,15). Oheň (De 4:11, 5:4-5) zde
není ničím nadpřirozeným i když vzbuzuje v lidech strach. Události jsou
podobné zdroji E včetně zhotovení pozlaceného býčka (De 9:16), Mojžíšovy
přímluvy (De 9:26-29) a přijetí, rozbití a opětného vytvoření desek (De 9:11,
17, 10:3-4). D obsahuje i prorocký motiv - po božím vyhlášení Desatera lidé
žádají Mojžíše, aby se stal prostředníkem a oni nebyli vystaveni nebezpečí
ohně (De 5:22-28). Rozdílné jsou dvě zásadní události:
1. Zákony tlumočí Mojžíš lidu až o 40 let později, před jejich vstupem do
Kanaánu. Smlouva u Horebu (Sínaje) obsahuje pouze Desatero; smlouva
zahrnující větší část zákonů byla uzavřena až v Moábu, před smrtí Mojžíše
(De 28:68).
2. Mojžíš nezapsal zákony u Horebu ale až před svou smrtí ji dal do úchovy
Lévijcům (De 31:24-26).
Sloučení příběhů
Čtyři příběhy o předávání zákona nebyly vytvořeny tak, aby se vzájemně
doplňovaly. Každý z nich ignoruje ty ostatní. I když je příběh D v
mnohém podobný zdroji E, nedoplňuje ho. Jedná se o podobné avšak
konkurenční vyprávění. D rozporuje E v popisu toho, jak Izraelité přijímali
zákon i v zákonech samotných. Rozdíly jsou v jejich rozsahu i podstatě.[1]
Podle kritické teorie byly čtyři samostatné příběhy zkombinovány redaktory s
cílem vytvořit jedinou verzi Zákona z těch existujících. Všechny zdroje
zřejmě považovali za pravdivé a pokusili se je tedy sloučit. Základem mohl
sloužit kněžský příběh P.[3]
Instrukce ke stavbě svatostánku jsou nejdelším úsekem vyprávění a P
obsahuje největší skupinu zákonů. Nalezneme zde také dataci některých
událostí (Ex 19:1, 40:17; Nu 1:1, 9:1, 10:11).
B. Schwartz předpokládá následující postup písařů: |
|
[a] |
1. V příbězích E i J nalezli popis hrůzyplné teofanie na hoře a věřili, že
se jedná o popis stejné události. Sloučili tedy příběhy E a J do jediného
vyprávění zkombinováním vizuálního (J) a sluchového (E) kontaktu s bohem,
sloučením sestupu Yahweho na horu (J) s jeho hlasem slyšeným z nebes (E).
2. K těmto událostem muselo dojít hned, jakmile Izraelité přišli k Sínaji.
Stavba svatostánku totiž začala ihned poté, co Mojžíš tlumočil Izraelitů
toto boží přání. Brzy po postavení svatostánku ale Izraelité Sínaj
opustili. Příběh o teofanii (J), uzavření smlouvy a předání zákonů (E) tedy
musely být sloučeny a vloženy hned na začátek kněžské verze (P), před
popisem Mojžíšova výstupu na horu, kde měl podle P získat instrukce ke
stavbě svatostánku.
3. Jelikož v příbězích P i E obdržel Mojžíš na hoře něco od Boha, šlo
zřejmě o stejnou událost. Svědectví (P) a desky (E) tedy musejí být jednou a
tou samou věcí.
4. Svědectví bylo podle P uloženo do schránky ve svatostánku, desky v příběhu E rozbity a nahrazeny druhými. Protože schránka = svědectví, muselo tedy
být i svědectví předáno dvakrát. Příběh o svatostánku
byl upraven tak, aby "obkročil" nešťastnou událost s pozlaceným býčkem. Instrukce
ke stavbě svatostánku a
prvé svědectví muselo být předáno před zhotovením modly, druhé svědectví
následovat po potrestání provinilců. Mojžíš tedy sice vystoupal na horu aby
obdržel desky, nejprve však ve sjednoceném příběhu převzal instrukce ke zhotovení
svatostánku. Pokyny ke stavbě svatostánku pak mohl předat lidu až po
návratu s druhou verzí desek.
Mojžíšův osamělý výstup na horu v příběhu J, kdy získal smírčí smlouvu
byl spojen s původně zcela jinými událostmi v E, při kterých obdržel druhý
pár desek.
Protože D jednoznačně uvádí, že deuteronomní zákony Mojžíš sdělil lidu až
na konci svého života, mohly být ve sjednoceném příběhu uvedeny až poté, kdy
byly uzavřeno předávání kněžských zákonů. Čtenář tedy má dojem, že před
vstupem do Kanaánu došlo ke zopakování zákona a že Mojžíš napsal druhou
knihu zákona (prvou napsal na Sínaji).
Svědectví = desky?
Paragraf 2058 katechismu vysvětluje, že desky s Desaterem se nazývají
Svědectvím (Testimony). Platí však skutečně, že Desky = Svědectví? Zřejmě
ne, pokud by výše uvedená teorie o slučování různých zdrojů do jediné verze
byla správná. Alespoň v původních příbězích nic nenasvědčuje tomu, že desky
a svědectví byly chápány jako stejná věc.
V příběhu kněžském (P) obdržel Mojžíš něco, co je zváno jako svědectví.
Nikde však není ani zmínky o deskách (Ex 16:34, 25:16, 21, 22, 26:33-34,
27:21, 30:6, 36, 40:20; Le 16:13, 24:3; Nu 17:19, 25).
Elohistický (E) a deuteronomní (D) příběhy naopak zmiňují na mnoha místech
desky, nikdy však svědectví.
Pouze na třech místech Hebrejské Bible je zmínka o "dvou deskách svědectví"
(Ex 31:18a, 32:15, 34:29). Jsou právě na těch místech, kde byl příběh P
spojen s příběhem E. Redaktor zkombinoval dvě části textu do jediného a
propojil tak desky se svědectvím, původně dvě zcela odlišné věci.
Kdy došlo ke sloučení příběhů?
Někteří odborníci se domnívají, že sjednocená verze Pentateuchu začala
vznikat už od konce 8. stol. př. n. l. či ve století sedmém jako součást
náboženských reforem krále Joziáše (Jóšiáše). Texty vznikaly s cílem posílit
národní a
náboženské sebeuvědomění Židů, pozdvihnout Jeruzalém a zvýšit prestiž
jižního království Judeje.
Další badatelé tvrdí, že ke sloučení příběhů do jediného celku došlo až
během návratu Izraelitů z babylonského exilu (5. stol. př. n. l.). Perská říše
tehdy umožňovala náboženskou autonomii podrobenému judskému obyvatelstvu.
Dokonce přímo usilovala o to, aby si v Judsku své záležitosti spravovali
sami pod záštitou jednotné ideologie a zákonodárství. To mohl být jeden z
důvodů, který vedl k sepsání autoritativní sjednocené verze posvátných
zákonů. Více také Proč byla
napsána Bible? a Kdo a kdy napsal Tóru?
|
[a] |
Uvádíme text knihy Exodus
(Ex 19:1-31:18) popisující události u Sínaje. Barevně jsou označeny tři
původní zdroje (podle B.Schwartze). |
|
[1] |
Schwartz Baruch J. What
Really Happened at Mount Sinai? Bible Review, říjen 1997 |
[2] |
Ekumenická rada církví v ČSR. Bible, Písmo
svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad. 1984. V elektronické
formě SW BibleWorks. Jinak také Český
ekumenický překlad - CEP. |
[3] |
Noth Martin. The
'Priestly Writing'
and the redaction of the Pentateuch. 1943. |
|