Mýty - Blízký východ -- Sumer --- Enki a Ninchursag
MýtyEnki a NinchursagDěj se odehrává v sumerské bájné krajině Dilmun, kde nebylo bolesti
ani zabíjení ale zpočátku ani mnoho vody. Dilmun založil mladý bůh
Enki. Byl bohem moudrosti a sladkého vodstva. Enki zavlažil Dilmun a pak
se zde miloval se svou partnerkou,
bohyní Ninchursag (Ninhursag, Nintu), bohyní země, plodnosti a pozdější
pramatkou bohů. Po osmi dnech se jim narodila Ninmu (Ninsar). Enki
oplodnil i ji a pak i její dceru Ninkurr a nakonec i jejich dceru Uttu.
tyto bohyně měli vztah k rostlinám a zvláště těm určených k předení a
tkaní. Ze semena, které Enki ponechal krásné Uttu, vypěstovala Ninchursag
osm rostlin. Enki je však snědl a vysloužil si trest, nemoc osmi částí
jeho těla. Ninchursag však s ním zplodila dalších osm bohů a bohyň,
kteří Enkiho
uzdravili. Text se zachoval jen v několika opisech nalezených v Uru a Nippuru.
Níže je uveden obsah příběhu uchovaném na velké šesti-sloupcové tabulce.
Dnes je uložena v Pensylvánském muzeu ve Filadelfii. Báseň se dodnes
nepodařilo zcela rekonstruovat a řada veršů zůstává nesrozumitelných. [1] Děj mýtuUvádíme verzi uvedenou v knize Mýty staré Mezopotámie [1]. Mýtus začíná popisem Dilmunu, země čisté, jasné a zářící: Enki a Ninchursag[1], 1-4
Dilmun byla krajinou a městem, kde zvířata žila v míru a nikdo si nestěžoval na nemoci, bolest ani stáří. Enki a Ninchursag, 13-18
V zemi však nebyly řeky, chyběla sladká voda. Proto bůh Enki, který Dilmun založil, nařídil bohu slunce Utuovi zásobit napajedla podzemní vodou. Společně pak zavodnili zemi, která se stala nesmírně úrodnou, sýpkou země i přístavem. Platil však zákaz vstupu do rákosiště. Právě v něm však později Enki sváděl mladé bohyně. Enki oplodnil bohyni Nintu (Ninchursag), matku země, a ona bez bolesti porodila bohyni Ninmu: Enki a Ninchursag, 86-88
Ninmu (Ninsar) se stala bohyní rostlin rodících se ze spojení země (Ninchursag) a vody (Enki). Posledních 14 řádků prostředního sloupce tabulky (obr. vpravo níže) popisuje, jak Enki oplodňuje Ninchursag svým semenem (vodou srdce) a po devíti dnech přichází na svět bohyně Ninsar:
Enki spatřil mladičkou a krásnou Ninmu/Ninsar v rákosí, zatoužil po ní a
z jejich spojení se narodila Ninkurr. Ninkurr představovala
rostlinné tkáně užívané pro předení a tkaní. Stejné se událo potom i s mladou bohyní Ninkurr.
Porodila Enkimu krasavici Uttu, bohyni oděvů a tkaní.
Ninchursag získala sémě a nechala z něj v rákosišti vyrůst osm druhů stromů a rostlin. Ninchursag se tedy podařilo je vypěstovat složitým postupem během tří generací bohyň, jež byly všechny zplozeny a poté oplodněny Enkim.
Enki tedy snědl osm zapovězených rostlin a Ninchursag jej za tento čin proklela. Enki onemocněl. Každou z jeho osmi částí těla postihla jedna nemoc: hlavu, čelist, zuby, ústa, šíji, rameno, žebro a břicho. Enlil přemluvil lišku, aby k němu přivedla Ninchursag. Bohyně, snad pod tlakem ostatních bohů - Anunnaků, nakonec přišla a klínem svým na Enkim spočinula a postupně porodila osm bohů. Každý z nich vyléčil jednu z Enkiho chorob. Jedním z postižených orgánů bylo i žebro, pro něž měli Sumeřané výraz TI. K jeho vyléčení byla stvořena bohyně, jež obdržela jméno NIN.TI – Paní žebra. Enki a Ninchursag, 265-266
Bohyně Ninchursag tedy Enkiho nakonec uzdravila prostřednictvím osmi nových bohyň. Každé z nich pak byla určen osud. Bohyně Ninti se stala vládkyní měsíců.
Biblické paralelyAutoři biblických příběhů zřejmě převzali z mýtu Enki a Ninchursag řadu motivů : 1. Koncepce ráje, zahrady kde není bolesti ani smrti, kde zvířata žijí v míru. 2. Rození dětí v bolesti. V Dilmunu rodily bohyně své dcery bez bolesti. V Bibli nalezneme podobný motiv ve spojitosti s Edenem. Eva i její následovnice jsou odsouzeny rodit v bolestech, k věčné připomínce viny prvé ženy. 3. V Dilmunu je zrozena bohyně NIN.TI. Jméno znamená paní žebra,
Ninti vyléčila nemocné žebro boha Enkiho. Sumerský výraz TI je však
údajně možné přeložit také jako "dávat žít". 4. Bůh Enki jedl zakázané rostliny, aby je poznal. V Edenu pojedli Adam s Evou plod, aby poznali dobré i zlé. Enki i Adam s Evou snědli rostliny v touze po poznání a byli za to potrestáni. 5. Motiv řek v Dilmunu i Edenu. 6. Enki zajišťuje vodu pro Dilmun zvoláním "Nechť bůh slunce Utu ... se podívá..." . Podobně i biblický bůh tvoří svět zvoláními. 7. Dilmun je nejprve bez sladké vody. Statky a pole jsou proto
neúrodné. Teprve sluneční bůh Utu resp. bůh stvoření a vod Enki zajistí, aby podzemní voda
plnila napajedla i řeky.
Podle S. Kramera [3] ovlivnili Sumerové bezprostředně Kanaánce (kteří obývali Palestinu před příchodem Hebrejců [a]) i jejich sousedy Asyřany, Babyloňany, Aramejce a další. Mýtus Enki a Ninchursag je podle něj dobrým příkladem sumersko-hebrejských paralel. Nelze popřít existenci nápadné podobnosti motivů mýtů sumerských a biblických.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvořeno: 19.10.2007 |