Datování exodu II. - Exodus a archeologie
Hebrejská Bible a archeologieDatování exodu II.Exodus a archeologiePodle Hebrejské bible vyvedl Mojžíš z Egypta do Sinaje předky izraelských kmenů, které pak vytvořily biblický Izrael. Řada badatelů stále ještě zařazuje exodus do 13. století př. n. l. Podporují tuto teorii výsledky archeologického průzkumu? CEP[1] Exodus 12:37
Podle verše Exodu byl odhadován počet uprchlíků na 1 až 3 milióny [6] (včetně žen a dětí). Takový hromadný odchod lidí z Egypta a drtivá porážka faraónova vojska mohla těžko zůstat v historických zápisech bez povšimnutí. Badatelé proto hledali v dějinách starého Egypta jakoukoliv zmínku o této události. Egyptské mlčeníŽádný archeologický nález nepotvrdil existenci většího počtu Izraelitů ve starém Egyptě. Mnoho dokumentů zmiňuje zvyk kočovných pastevců přicházet do Egypta v obdobích sucha či hladu a tábořit na okrajích Nilské delty. Nejednalo se však o nic mimořádného, k takovým krátkodobým migracím menšího počtu lidí docházelo často. [5] Z Egypta uprchlo podle Bible více než 600 000 Izraelitů. Archeologové dnes tuto možnost téměř vylučují. Nikde v egyptských záznamech nenalézáme jedinou zmínku o takovém masovém odchodu otroků. Dnes již máme řadu informací o tom, jak důkladně byly chráněny východních hranice Egypta. Kroniky by nemohly mlčet o tak velkém prolomení egyptské obrany. Stále se prohlubující znalosti archeologů o způsobu obrany egyptských hranic i možnostech pouštních stanovišť, kde by museli putující Izraelité tábořit atd., to vše ukazuje na jediné. K hromadnému a násilnému útěku Židů z Egypta nedošlo ve 13. stol. př. n. l. ani nikdy jindy. Mojžíš je stejnou fiktivní postavou, jako byl jeho předchůdce Abrahám. Útok Jozua, Mojžíšova vojevůdce, na Kanaán a jeho zábor je jen fikcí. Chybí archeologické nálezy, které by potvrdily, že v Egyptě žila tak početná skupina Izraelitů před svým útěkem. Chybí pozůstatky masivního přesunu lidí z Egypta. Chybí nálezy ukazující, že nějaké velké společenství putovalo čtyřicet let Sinajskou pouští. Moderní archeologie je schopna sledovat skromné stopy lovecko-sběračských či pastevecko-kočovných skupin po celém světě. Archeologové nalezli takovéto stopy na Sinaji z 3. tisíciletí př. n. l. a konce 1. tisíciletí př. n. l. Z období 13. století př. n. l. nenalezli nic.[2]
HyksósovéJediná událost v dějinách starého Egypta, která se alespoň velice vzdáleně podobá biblickému exodu, je vyhnání Hyksósů (Hyksů). Encyklopedie Diderot [8] :
Skupina lidí neznámého původu (snad semitsko-asiatská z oblastí
Palestiny a Sýrie), označovaná jako Hyksósové (angl. Hyksos)
či Hyksové, obsadila v 17. století př. n. l.
dolní Egypt a založila tzv. 15. dynastii. Dobyli Memfis a prosadili daně
na zbytku území. Vláda Hyksósů trvala zhruba 100
let. Jejich vazalové se vzbouřili a pod vedením Ahmose I. (vládl 1570 -
1546) vyhnali Hyksy (zhruba v roce 1570) z Egypta, započala éra Nového
království (1570-1070). Hyksové byli pronásledováni do Palestiny (Gazy)
a Thutmosem I. (1507) až k Eufratu. Spojení Hyksósů s Izraelity je však sporné. Hyksósové ovládli Egypt a nakonec byli vyhnáni až k Eufratu. Izraelité měli v Egyptě sloužit jako otroci a uprchnout. V podstatných rysech se tedy obě události liší. Anachronismy při cestě z EgyptaV předchozím článku jsme již psali o městech Pitóm a Ramses, zmiňovaných v příběhu o pobytu Izraelitů v Egyptě. Názvy měst zařazují příběh do 13. stol. př. n. l. To je však v rozporu s případným propojením exodu s vyhnáním Hyksósů, ke kterému došlo už v 16. století. Při podrobnějším biblického líčení pochodu Izraelitů z Egypta však nalézáme další a další anachronismy. Vybíráme několik příkladů:[2] AradPodle knihy Numeri byli Izraelci během svého putování napadeni kanaanským králem Aradu. CEP Numeri 21:1
Podle archeologických nálezů ale město Arad (dnešní Tell Arud) bylo osídleno ve starší době bronzové (zhruba v rozmezí let 3500 až 2200 př. n. l.), pak zpustlo a znovu obydleno bylo až v době železné (cca. od roku 1150 př. n. l.). [9]
ChešbónV knihách Mojžíšových se píše o bojích s emorejským králem Síchonem (Sihon) a obsazení města Chešbón (Heshbon, Tell Hesban)). CEP Numeri 21:23-25
Archeologové však tvrdí, že Chešbón v době předpokládaného obsazování Sinaje neexistoval. Byl osídlen až od roku 1200 př. n. l. a to pouze jako malá vesnice. Prosperujícím městem se stal od 8 či 7. stol př. n. l.[9]
|
Běda tobě, Moábe, jsi ztracen, lide
Kemóšův! Učinil z jeho synů utečence, z jeho dcer zajatkyně
Síchona, krále Emorejců. Ale my jsme jim vrhli los. Zanikl Chešbón po Díbón, zpustošili jsme jej po Nófach, tam u Médeby." Tak se Izrael usadil v emorejské zemi. |
Archeologický výzkum v Dibonu ukázal, že město nebylo obýváno v mladší ani pozdní době bronzové, zhruba v létech 2000 až 1200 př. n. l.[9]
Neexistovalo ani další území - Edom, které mělo podle příběhu v knize Numeri, odmítnout průchod Izraelcům, a bylo později porobeno.
CEP Numeri 20:21Tak odmítl Edóm povolit Izraeli průchod svým územím, a Izrael se mu vyhnul. |
Města Pitóm a Ramses, zmíněná v biblickém příběhu o pobytu Izraelitů v Egyptě, zařazují děj do 13. stol. př. n. l. Také většina konzervativních badatelů klade exodus do tohoto století. Města Arad, Chešbón, Dibon či území Edom, popisovaná v následném útěku Izraelitů z Egypta, však v té době neexistovala nebo se teprve začala rozvíjet.
K vyhnání Hyksósů (jediná událost v dějinách starého Egypta, která se vzdáleně podobá biblickému exodu) došlo již v 16. stol. př. n. l. Žádné z výše uvedených měst v této době neexistovalo.
Existence měst a území |
Datace Exodu (př. n. l.) | |||
1540-1570 | 1519, 1513 | 1446, 1448 | 1275, 1250 | |
Pitóm, Ramses | ne | ne | ne | ano |
Arad | ne | ne | ne | ne |
Chešbón | ne | ne | ne | počátek |
Dibon | ne | ne | ne | počátek |
Edom | ne | ne | ne | ne |
Většina archeologů dnes souhlasí s tím, že pokud k nějakému pobytu Izraelitů v Egyptě a jejich útěku vůbec došlo, týkalo se to jen několika rodin. Postupně mohl jejich příběh růst a později být využit v rámci národnostní a náboženské propagandy.[5]
... pokračování příště ...
[1] | Ekumenická rada církví v ČSR. Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad. Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks. |
[2] | Lazare, Daniel. False testament: archaeology refutes the Bible's claim to history. Harper's Magazine. 2002. fontes.lstc.edu/~rklein/Documents/lazare.htm |
[3] | Finkelstein, Silberman. The Bible Unearthed. |
[4] | Johnson, Paul. Dějiny židovského národa. Rozmluvy. 1996. ISBN 80-85336-31-6 |
[5] | Herzog, Ze'ev.
Deconstructing the walls of Jericho. 1999. Ha'aretz. www.truthbeknown.com/biblemyth.htm |
[6] | Dnes je význam "tisíc" zpochybňován. Hebrejský pojem elep mohl označovat i vojenský oddíl postavený jedním rodem.[7] Z Egypta tedy mohlo prchat šestset oddílů Izraelitů. |
[7] | Česká biblická společnost. 1968-1991. Výklady ke Starému zákonu, I.zákon Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronium. Praha. 1991. ISBN 80-7017-408-0 |
[8] | DIDEROT s.r.o. 2002. Encyklopedie Diderot 2000 na CD ROM, Praha 1999 |
[9] | Mattfeld, Walter. The Bible
Origins. www.bibleorigins.net |
Vytvořeno: 30. 05. 2005