Hebrejská Bible a archeologie - Maximalisté
Hebrejská Bible a archeologieMaximalistéPodle některých archeologů můžeme v Hebrejské Bibli spatřit, přes mnoho nánosů věroučných náboženských vrstev, jádro popisující skutečné události. Někde ve starověké Mezopotámii se utvořil nomádský kmen Izraelitů, který migroval nejprve do Palestiny a potom do Egypta. Pak, po konfliktu s tamější mocí, uprchli Izraelité do pouště pod vedením nějaké významné osobnosti.[1] Mezi zastánce maximalistického pohledu na historicitu Bible patří např. William Dever[2], David Rohl[3] či Paul Johnson.[4]
Izraelité a písmoNěkteří minimalisté tvrdí, že izraelská populace začala používat psané písmo až od 7. stol. př. n. l. Nejstarší biblické texty tedy mohly vznikat až poté.[5] Dever[2] však upozorňuje na archeologické nálezy hliněných střepů s nápisy (ostraky), které ukazují na ranné používání písma v široké populaci. V r. 1980 byl učiněn nález na východě Negevské pouště. Ostraka, datovaná do 7. stol. př. n. l. , obsahuje hebrejský nápis a také egyptské hieratické znaky pro číslice. V Judeji a Izraeli tedy mohli používat egyptský systém počítání. Podle židovského historika Nadav Na'aman mohl být tento systém převzat z Egypta okolo 10. stol.př. n. l. Později přestal být v Egyptě užíván. Dever tvrdí, že archeologické nálezy mohou potvrdit psanou tradici již od dob krále Davida i když jednoznačné důkazy stále nemáme. To může ukazovat na to, že představy Davidova a Šalomounova království mohou být opodstatněné.[6] Prameny TóryTóra není jednolitým kompaktním celkem jedné skupiny autorů. Nalézáme
v ní řadu různých
autorských pramenů, které byly postupně slučovány a upravovány.
Nejednotnost a různorodost textů ukazuje spíše na pomalý a postupný
vývoj, než sepsání v relativně krátkém období, jak předpokládají někteří
minimalisté. Autentické podrobnostiV Bibli nalézáme detaily ze života starověkých národů. Informace o událostech, které mohly být stěží známy v mnohem pozdějších dobách, kdy byly podle minimalistů psány hlavní biblické příběhy (7. stol.př. n. l. či poexilní doba po r. 538 př. n. l.). Archeologické nálezy jsou podle tvrzení maximalistů v souladu s těmito biblickými detaily. Jozuův oltář?CEP[8] Jozue 8:30-31
Zertal věří, že objevil oltář, který měl podle Bible postavit vojevůdce Jozue na hoře Ébalu (Ebal) při dobývání Kanaánu. Právě odtud měl vojevůdce rozdělit dobytou zemi mezi 12 kmenů.[9] Kniha Jozuova popisuje stavbu oltáře podle dřívějších instrukcí Mojžíše: CEP[8] Deuteronomy 27:4-6
Jedná se skutečně o Jozuův oltář někdy z konce 13. stol. př. n. l.? Byl konečně nalezen důkaz, který přesvědčí archeology považující násilné obsazení Kanaánu za pouhou fikci? Pokud archeologie potvrdí tuto část příběhu, není to důkazem pravdivosti celku? Zertal dále tvrdí, že objevil více než 300 názvů lokalit z období doby železné I, (1200 až 1000 př. n. l.), které odpovídají postupu izraelitů kanaánskou zemí. Problémem je, že archeologická datování nalezených hliněných střepů Zertalovu teorii nepodporují. Velká část archeologů ji odmítá. A Jozuův oltář? Podle zkoumání dalších archeologů kameny netvořily oltář ale pozorovací věž.[10] ... pokračování příště ...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvořeno: 21. 05. 2006 |