Bible-rituály -- Lidské oběti
Hebrejská Bible a rituályLidské obětiZápalné lidské obětiV článku dětské oběti v Kanaánu píšeme o rituálu upalování dětí k poctě kanánským bohům včetně Yahweho. Zde budeme pátrat po dalších lidských obětech, popisovaných v Hebrejské Bibli či prováděných v rámci kultu boha Yahweho. Zápalné dětské oběti byly Yahwemu v Judeji přinášeny ještě v 7. stol. př.n.l.[4] Upalováni na tófetu, ohnivém obětišti, však zřejmě byli i dospělí lidé. V knize Izajáše nalezneme náboženský zpěv čerpající z takového jahvistického obřadu: CEP[1] Izajáš 30:29-33 [a]
V Izajášově zpěvu je zřetelný rituální podtext.Yahweh je tím, kdo zde bude mučit a upalovat na hranici tófetu svou oběť (snad asyrského Sancheríba). Asyřané zničili Severní královstí Izraele a v době Izajáše byli hrozbou pro Jižní judské království. Zpěv popisuje rituální mučení a zabití těchto nepřátel resp. jejich vůdce. Rituál začíná ohněm Yahweho blesku, bouřkou, krupobitím a končí ohněm Yahweho hranice připravenou pro zmučenou oběť.[5] Popis odpovídá kanaánským obřadům, probíhajícím v noci, za zvuku hudebníků, u jámy s planoucím ohněm. Yahweh vystupuje v roli boha hor a bouří, hrozivého válečníka. Viz. také Válečník YHWH. Izajáš nepatřil ke kritikům přinášení lidských obětí. Teprve pozdější
autoři knih Kronik a Králů začali zápalné lidské oběti odsuzovat. Jeremjáš pak považoval
ohnivé oběti na tófetu za příčinu pádu Jeruzaléma.
Radikální centralizace kultu započala významnou reformu judaistického náboženství (viz také Proč byla napsána Bible? ). Lidské oběti byly postupně odsuzovány a zakazovány, na rozdíl od řady jiných náboženství té doby. Judaismus nakonec zaujal k obětování lidí jednoznačně kritický postoj. Fascinace lidským utrpením v ohni však pokračovala v mnohých jiných náboženstvích. CEP Marek 9:43-48
Ve středověku byli lidé ve jménu ochrany víry upalováni na hranicích. A těm, kdo nedodržovali různě interpretované boží zákony, bylo vyhrožováno věčnými mukami v pekelném ohni. Prokletí městUrčitou formou lidských obětí mohla být praxe prokletí a následného vybití a vypálení celých měst. Podle Bible proklíná Yahweh obyvatelstvo některých měst a vyžaduje nad nimi po Izraelitech vykonání rozsudku smrti. Yahweh požaduje, aby bylo pozabíjeno obyvatelstvo provinilých měst, někdy pouze muži, jindy jen dospělí či všichni lidé včetně dětí a kojenců. Občas mělo být město zcela vypáleno i s případnou kořistí. Vše mohlo mít náboženský podtext jako služba bohu.[3] Tato vybíjení a vypalování celých měst někteří badatelé považují za způsob přinášení obětí ve velkém měřítku. Nesplnění svého požadavku Yahweh trestal. Například ústy svého proroka Samuela přikázal králi Saulovi pozabíjet ve městě Amalekitů vše živé, děti i kojence včetně domácího zvířectva. CEP 1 Sa 15:2-3
Saul nechal pozabíjet veškeré obyvatelstvo, ušetřil však amáleckého krále Agaga a také nejlepší kusy domácího zvířectva. Za neuposlechnutí příkazu mu však hrozilo zavržení. Kdo ušetřil prokletého měl být sám proklet. Aby se vyhnul zlobě Yahweho, zabil nakonec i krále Agaga na obětišti v Gilgalu. Přesto, pro neuposlechnutí příkazu svého boha, přišel Saul o království. Obětování panenIzraelci na pokyn Yahweho vykonají pomstu nad Midjánci. Midjánští mužové jsou pobyti, ženy a děti zajaty. Po návratu bojovníků však Mojžíš přikazuje pozabíjet i zajaté děti a ženy, naživu zůstávají pouze panny. Yahweh si pak z nich k obětování vyžádá 32 dívek. Nu 31:28-29, 40-41
Jejich osud je nejasný. Oddělené panny, skot, ovce i kozy jsou uváděny společně. Zřejmě tedy mohly mít oběti i společný osud, smrt na obětišti. Zasvěcení BohuPokud někdo zasvětil jiného člověka bohu, nesměl být onen bohu zasvěcený podle příkazu Yahweho prodán či vyplacen a musel zemřít. Zasvěcení zde znamená obětování či věnování bohu. BKR[2] Le 27:28-29
Biblický hrdina Jiftách Gileátský naříká, že zasvětil svou dceru Yahwemu a slib nemůže vzít zpět (Ju11:35). Svou panenskou dceru pak obětuje na zápalné hranici Yahwemu. Smírčí lidská oběťZa vlády krále Davida nastal hlad. Důvodem byla vina bývalého krále Saula, který prolil krev Gibeóňanů. Ti si k usmíření vyžádali trest pro sedm Saulových synů. David souhlasil... CEP 2Sa 21:9
"Bůh potom přijal prosby za zemi." V řadě biblických textů jsou tedy popisovány lidské oběti, které Yahweh přímo vyžadoval nebo které jej pohnuly ke splnění přání obětníka. Motiv lidské oběti byl značně rozšířen nejen mezi Izraelity. A i mnohé novozákonní spisy jsou postaveny na tvrzení, že Ježíš zemřel jako oběť za lidské hříchy. Podle veršů Ži10 "krev býků a kozlů není s to hříchy odstranit", a proto "Ježíš Kristus jednou provždy obětoval své tělo". Dávnověká idea nutnosti přinést Bohu lidskou oběť tak proniká až do naší současnosti. ... pokračování příště ...
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvořeno: 03.12.2006 |