Bible-vznik-- Předávání Zákona - spletené příběhy I
Vznik BiblePředávání Zákona - spletené příběhyCEP[1] Exodus 24:15-18
K nejpůsobivějším biblickým příběhům patří bezesporu ten, odehrávající se na hoře Sinaj. Yahweh zde předal Mojžíšovi Desatero za dramatického doprovodu kouře, ohně i zvuku polnic. (Viz také Desatero , Hora Sinaj a Rohatý Mojžíš?) Pro judaisty jsou události u hory Sinaj zcela klíčové. Právě zde
uzavřel Bůh smlouvu se svým vyvoleným lidem Izraele. Izraelité začali být
povinováni dodržovat boží příkazy - zákon, tóru. Předávání zákona
nebylo jednorázovým aktem. Začalo sice na Sinaji, pokračovalo však dalších
40 let. A i na začátku příběhu Mojžíš nevystoupil na Sinaj jednou, ale
osmkrát. Pokusme si na tomto klíčovém příběhu ukázat, jak zřejmě vznikal kanonický text Tóry - slučováním různých židovských tradic v poměrně krátkém časovém období. (Viz Kdo a kdy napsal Tóru?) Stručný popis událostí na SinajiPodle knihy Exodus dovedl Izraelity z Egypta k hoře Sinaj sám Bůh. Ve dne byl skryt v sloupu mraku, v noci pak v sloupu ohně (Ex 13:21). Dle příkazu Yahweho Mojžíš vystupuje na horu, kde je pověřen nabídnout Izraelitům boží smlouvu. Stanou se Bohem vyvoleným lidem, budou však vázáni dodržovat jeho zákony. Izraelité smlouvu okamžitě přijímají, i když neznají její podmínky (Ex 19:1-8) /1. přijetí smlouvy/. Mojžíš s dalšími vyvolenými vystupuje opět na Sinaj a spatřují boha Izraele. Yahweh vyzývá Mojžíše, aby znovu vystoupil na horu, kde mu předá kamenné desky - zákon a přikázání. Během čtyřiceti dní Mojžíš získává podrobné instrukce, jak zhotovit svatostánek (stan setkávání) a schránku úmluvy. Svatostánek bude sloužit jako místo setkávání s Yahwem, kde budou sdělovány jeho příkazy (Ex 25:22). Mojžíš je seznamován s pokyny kněžím i pravidly pro obětování a na konci svého pobytu na hoře dostává i dvě desky úmluvy (svědectví) psané božím prstem. Mojžíš zhotovuje dvě nové kamenné desky a vystupuje opět na Sinaj. Yahweh diktuje další příkazy zákona (Ex 34:5-26). Mojžíš stráví na hoře dalších 40 dní a boží příkazy zapisuje na kamenné desky. Při návratu je jeho tvář záhadně poznamenána. (Viz Rohatý Mojžíš?) Mojžíš shromažďuje lid a organizuje stavbu stanu setkávání, oltáře i schránky úmluvy pro uložení desek. Yahweho sláva pak naplní stan a Mojžíš může dále přijímat další a další boží příkazy-zákony. Kniha Exodus končí. Nový způsob předávání božího zákona ve stanu setkávání je popisován v
dalších dvou knihách - Leviticus a Numeri. Teprve zde čteme, jak Izraelité
opouštějí Sinaj a vydávají se do zaslíbené země. Cesta pouští však bude
trvat dalších 40 let. Tóra nás informuje o tom, že předávání zákona končí
teprve smrtí generace uprchlíků z Egypta a příchodem další generace k
hranicím Kanaánu (Num 36:13).
Nesrovnalosti v příběhuPři pozornějším čtení příběhů o předávání zákona na hoře Sinaji nalezneme řadu nesrovnalostí. Podívejme se na některé z nich:[2] Dvojí odpověďCEP Ex19:8-9
V prvé polovině verše Ex 19:9 Yahweh informuje Mojžíše o svém chystaném příchodu mezi Izraelity. Podle druhé poloviny verše Mojžíš oznámil Yahwemu slova lidu. Jaká slova? Vždyť lid odpověděl na Yahweho smlouvu kladně již dříve, ve verši Ex 19:8. Přitahováni nebo odpuzováni?V několika verších (Ex 19:12-13, 21-25) jsou popisována opatření, zabraňující netrpělivým Izraelitům vyrazit na Sinaj a spatřit Yahweho. Jiné verše však popisují hrůzu Izraelitů ze setkání s Yahwem. Byli Izraelité neodolatelně přitahováni možností vidět Boha, nebo byli odpuzováni strachem? Nespatřitelný Bůh nebo společný oběd?Podle Ex 33:20 nesmí nikdo včetně Mojžíše spatřit Yahweho, má-li zůstat naživu. V Ex 24:9-11 však Mojžíš a 73 dalších izraelských starších vidí Boha Izraele a dokonce na místě setkání jedí a pijí. Vidět nebo jen slyšet?Yahweh sděluje, že sestoupí před zraky všeho lidu na horu Sinaj. CEP Ex 19:10-11
Jiné verše však zdůrazňují záměr Yahweho být pouze slyšen. Horu nechává obklopit kouřem, není vidět nic než blesky. Lidé mají pouze uslyšet Yahweho promlouvajícího k Mojžíšovi. Jeden výstup navíc?Na vrcholu Yahweh sděluje Mojžíšovi zákony, které musí jeho lid dodržovat. Poté, co Bůh vyjmenoval desítky právních ustanovení, vyzval Mojžíše k výstupu na horu. Není však již Mojžíš na hoře? Desky zákona nebo svatyně a svědectví?Mojžíš je vyzván, aby vyšel na horu, kde obdrží kamenné desky se zákonem a příkazy. CEP Ex 24:12
Na hoře však Mojžíš obdrží instrukce k vybudování svatostánku (stanu Setkávání) určenému také pro uložení něčeho, co je zváno edut "svědectví" (testimony). Celých 236 veršů je věnováno pokynům pro stavbu svatyně a provádění obřadů. Teprve v posledních šesti verších se píše o deskách, které jsou zde představeny jako "desky svědectví". Předávání zákonůStan Setkávání měl sloužit jako místo, kde bude Yahweh sdělovat své příkazy. CEP Ex 25:22
Ovšem podle jiných veršů již byly tyto příkazy vyřčeny a smlouva uzavřena. Příkazy byly navíc vysloveny opakovaně. Mojžíš je seznámen s božími příkazy a dostane desky s Desaterem. Mojžíš však desky rozbíjí. Při opakovaném pobytu na Sínaji je Mojžíš opět seznamován s božími příkazy, některé se dublují (Ex 34:10-26). Kdo napsal slova zákona na desky?Podle Ex 34:1 a De 10:1-4 měl zapsal zákon na druhou sadu kamenných desek Yahweh. Podle Ex 34:1 však slova zapsal Mojžíš. Zářící MojžíšPo návratu Mojžíše s druhou sadou desek (Ex 34:29-33) jsou Izraelité vyděšeni jeho tváří, která snad zářila. Byl to však již osmý Mojžíšův výstup na horu, osmé setkání s Yahwem. Proč k tomuto jevu došlo až teď? Nebo proč si toho nikdo nevšiml dříve? Odložené sdělení zákonů?Na konci svého života Mojžíš sděluje Izraelitům, že poté, kdy Bůh vyhotovil druhou sadu desek s desaterem přikázání, obdržel Mojžíš zbývající zákony. Ty mají být sděleny Izraelitům až nyní, před vstupem do zaslíbené země (De 10). To však neodpovídá popisu událostí v knize Exodus. Mojžíš po svém tehdejším sestupu seznámil se zbývajícími zákony svůj lid již tehdy, zapsal je a schválil. Dva psané zákony?Jaký je vztah mezi zákony, které Mojžíš resp.Yahweh zapsal na Sinaji, a zákonem (tórou), který Mojžíš napsal na konci svého života (De 31:9)? Existovaly po smrti Mojžíše dvě psané verze zákona? Trojí přijetí smlouvy?Pokud čteme příběh o předávání zákona pozorněji, narazíme na tři místa, kde se popisuje přijetí boží smlouvy. Akt přijetí je popisován vždy jinak, za jiných podmínek na různých místech. Proč bylo nutné přijímat třikrát boží smlouvu? Proč je vyprávění o předávání zákonů Izraelitům tak rozporuplné a nesouvislé? Proč jsou zákony sdělovány po částech a mnohdy dublovaně?
Odpovědi hledáme v článku Předávání Zákona - spletené příběhy II
|
||||||||||||||||||
Vytvořeno: 16. 11. 2006 |