Bible - Etika -- Následnictví a incest, pokrevní dědická linie po matce
Následnictví a incestEncyklopedie Diderot[1] :
Dnes považujeme například sňatek bratra a sestry za přinejmenším společensky nevhodný, byť se jedná třeba o sourozence nevlastní. Jinak tomu bylo ve starověku. Tehdy naopak mohlo být partnerství bratra a "poloviční" sestry ceněno a pokud z něj vzešel mužský potomek, měl mnohé výsady. Včetně dědického práva a to dokonce i na úkor nevlastního bratra, byť by byl starší a prvorozený. BohovéPokud byli všichni bohové potomky jediného Stvořitele, pak i jejich manželství byla vlastně incestní. Také první dva lidé měli za svého otce Stvořitele, byli tedy nejen prvním párem ale i sourozenci. Podle Ernesta Bornemana[a] obsahují téměř všechny mýty o vzniku světa a původu člověka incest - nejprve incest bohů, pak incesty prvních lidí. Manželství sourozenců se ve vladařských rodech stávalo po vzoru bohů povinností v Sumeru, Egyptu, Persii, jihovýchodní Číně, Siamu či Incké říši. BiblePodle Hebrejské Bible k manželstvím mezi nevlastními sourozenci patřil i svazek mezi Abrahámem a Sárou. O tom, že Sára byla nevlastní sestra Abrahámova, se dočteme v příběhu z Egypta. Mojžíš tam zamlčel, že Sára není jen jeho sestra ale také manželka. Gerarský král si vzal Sáru za ženu, ale dříve než se k ní intimně přiblížil, ho bůh varoval. A tak pravda vyšla najevo: Bible, kniha Genesis, CEP[3]
Sára byla Abrahámovou poloviční sestrou, měli
stejného otce, ale jiné matky. A stala se i jeho první ženou.
Příběh Abraháma patří do tzv. pra-otecké doby, kterou biblisté označují rozmezí 19. až 17. stol. př. n. l . Do pozdějšího období (1500 - 1000 př. n. l.) je zařazován příběh další biblické manželské i sourozenecké dvojice Amnón a Támar. [7]
EgyptV Textech pyramid čteme o vzniku našeho světa. Bůh Atum oplodnil sám sebe a porodil dvojici bohů Šov a Tefnut. Ti přivedli na svět boha země Géb a bohyni oblohy Nút. Z jejich spojení povstali bohové Usir a Eset, Sutech a Nebthet. Spojením sourozeneckých bohů se rodili další bohové a vznikal svět. Farao, jako ztělesnění boha, tuto tradici napodoboval i svým manželstvím. Na stéle nalezené v Horním Egyptě, poblíž hranice s Núbií, je popsán způsob výběru následovníka etiopského krále:[6]
Následnictví etiopského krále tedy obdržel ten z jeho synů, kterého králi porodila jeho sestra. Sňatky faraónů s jejich sestrami, či dokonce dcerami, patřily k egyptské
tradici. Nejednalo se o pouhé rituální svazky, z těchto spojení se rodily
děti, mnohdy budoucí vládcové Egypta. V Nové říši byl král Ahmos I. (cca.
1550-1525 př. n. l.) synem vládce Kamose a jeho sestry Ahhotep II. Také Ahmos
I. se oženil s vlastní sestrou Ahmose-Nefertari. Jeho třetí syn a nástupce
Amenhotep I. (cca. 1525-1504 př. n. l.) se oženil se svou sestrou Ahmose-Meritamon,
jejich syn však zemřel.
ŘeckoBohové starého Řecka měli řadu incestních vztahů. Zeus, vládce Olympu,
měl za manželku Héru, svou sestru. Podle Homéra (8. stol. př. n. l.) se šest
Aiolových synů oženilo se svými sestrami. Později dramatik Euripides
(480 - 406 př. n. l.) připustil, že pouze jediný Aiolův syn měl incestní vztah
se svou sestrou, i tak ale vzbudil velké pobouření mezi Řeky. Nakonec musel
své divadelní dílo přepracovat.
Důvod incestních sňatkůDůvodů pro incestní sňatky bylo více. Vzorem mohli být mnozí bohové. Např. v kosmogonických systémech starého Egypta byli bohové potomky jediného Stvořitele - všechna jejich manželství tedy byla incestní. Cílem mohlo být i bránit politické nestabilitě, povstáním ze strany levobočků apod. Důležitým faktorem byla snaha nerozptylovat rodinné jmění. Dcera, která dědila majetek rodičů, si tak brala svého nejbližšího svobodného příbuzného. Dědic pocházel ze stále stejné rodiny.[5] Podle Jamese Frazera[4] se ve starověkém Egyptě dědil nárok na královský trůn v ženské linii (po přeslici). Právo vládnout ale bylo dáno pouze mužům. Faraon se tedy oženil se svou sestrou či dcerou, aby zajistil svému budoucímu synovi nástupnictví.
Konec následnictvíV Bibli je přednostní následnictví potomka otce a matky, coby rodičů a zároveň polovičních sourozenců, zmiňováno u Abraháma, Sáry a jejich syna Izáka. Období patriarchů a tedy i působení Abraháma a Izáka se nejčastěji klade do období 2000 až 1800 př. n. l. Tehdy se dle božích pokynů stal druhorozený Izák následníkem před Abrahámovým prvorozeným synem Izmaelem. V poslední knize Zákona/Tóry - Deuteronomium, jejíž vznik a úpravy jsou datovány do rozmezí 1500 až 550 př. n. l., je již prosazováno klasické následnictví prvorozeného syna. O případných nárocích později narozených potomků vzešlých ze spojení partnerů, kdy matka je poloviční sestrou otcovou, se zde nepíše. Bible, Deuteronomy 21:15-17, CEP[2]
|
[a] | Ernest Borneman, německý sexuolog. 1915-1995. Viz.[5] |
[b] | Pokud se píše s velkým prvním písmenem, označuje slovo Žid příslušníka židovského národa, tedy Žida v etnickém slova smyslu, zatímco žid (s malým písmenem) je příslušníkem židovského náboženství. |
[c] | mtDNA je přenášena od matky. Zdědí jí každý potomek, ale jen dcery jsou schopny tuto mtDNA přenášet dále. Analýzou mtDNA je možné zjistit, k jaké mateřské linii daný člověk patří. |
[1] | Diderot s.r.o. 1999. Encyklopedie Diderot 2000 na CD ROM |
[2] | Ekumenická rada církví v ČSR. Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad. 1984. /CEP/ V elektronické formě SW Bibleworks. |
[3] | Přispěvatelé Wikipedie, Ptolemaios II. Filadelfos [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2010, Datum poslední revize 12. 05. 2010, 02:29 UTC, [citováno 14. 05. 2010] < http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Ptolemaios_II._Filadelfos&oldid=5331441> |
[4] | Frazer James Gregor. Zlatá ratolest. 2007. ISBN978-80-7380-017-8. |
[5] | Redaktoři časopisu Epocha. Sňatky se sestrami: Hřích? Ne! Nutnost! Epocha Speciál. Jaro 2010. RF Hobby, s.r.o. |
[6] | Sitchin, Zecharia. 1995. Setkávání s bohy. Dobra. 2002 |
[7] | Schwartz, Marco. 1997. Láska v bibli. Ikar. 2002 |
[8] | Přispěvatelé Wikipedie, Židé [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2022, Datum poslední revize 12. 12. 2022, 10:10 UTC, [citováno 31. 07. 2023] < https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=%C5%BDid%C3%A9&oldid=22210693 > |
Vydáno: 05. 02. 03