Putujte s námi proti proudu k zapomenutým zdrojům,
seznamte se s poselstvím našich předků pro tuto dobu!
Úvahy zasahující do oblastí duchovního poznání, historie,
mytologie, náboženství, archeoastronomie i antropologie.
Nově: Proroctví, politika, současnost a budoucnost našeho světa.

Rubriky
Hlavní menu
Vyhledávání

Vyhledat text

Poslední komentáře
  • bez titulku:
    " Konečně se dostáváme k 34. kapitole, která začíná: „Hospodin řek ... " (Desatero)
  • bez titulku:
    "Exodus 30 se vrací k popisu rituálních potřeb: Oltář k pálení kadi ... " (Desatero)
  • bez titulku:
    " Exodus 23 dokončení právního výkladu, který přechází v návod na ... " (Desatero)
  • bez titulku:
    "Exodus 19 vypráví, jak židovský národ po 40 letech putování po exo ... " (Desatero)
  • bez titulku:
    "Opovážím se tvrdit, že jen málokdo ví, co je obsahem desatera přik ... " (Desatero)
  • Re: Re: Re: Lidské oběti:
    "V mé větě je právě důležité to slovíčko "byla". Pokud po ... " (Dětské oběti v Kanaánu)
  • Komentáře

    ke článku: Ježíšův rodokmen podle Matouše
    ze dne 13.09.2008, autor článku: Pavel Mat.

    Komentář ze dne: 07.07.2013 20:36:52
    Autor: (@)
    Titulek: rodokmen Ježíše Krista Fakta
    RODOKMEN JEŽÍŠE KRISTA
    První kapitola Matoušova evangelia obsahuje Ježíšův rodokmen, který začíná Abrahamem. V Lukášovi 3. kapitole je rodokmen, který jde až k ‚Adamovi, synu Božímu‘. Ježíšův rodokmen je jediným rodokmenem, který je uveden v Křesťanských řeckých písmech. Část tohoto rodokmenu se vyskytuje v 1. Paralipomenon 1. až 3. kapitole; začíná Adamem a pokračuje přes Šalomouna a Zerubbabela. Knihy 1. Mojžíšova a Rut společně obsahují údaje pro rodovou linii od Adama po Davida.
    Tři poslední zmíněné seznamy (1. Mojžíšova/Rut, 1. Paralipomenon a Lukáš) se plně shodují v údajích od Adama po Arpakšada, jen se nepatrně liší v určitých jménech, například Kenan, který je v Lukášovi 3:37 uveden jako ‚Kainan‘. Seznamy v 1. Paralipomenon a v knihách 1. Mojžíšova/Rut se shodují až po Davida, ale mezi Arpakšadem a Šelou je v Lukášově zprávě ještě jiný ‚Kainan‘. (Lk 3:35, 36)
    Od Šalomouna po Zerubbabela se v zásadě shodují zprávy v 1. Paralipomenon a v Matoušovi, ale Matouš některá jména vypouští. O těchto rozdílech a odlišnostech v seznamu od Davida po Ježíše, které jsou v Lukášově zprávě, bude pojednáno později.
    Pod heslem RODOKMEN je vysvětleno, že kromě mnoha soukromých rodinných záznamů vedli Židé ještě úřední rodopisné záznamy a že k nim kronikáři, například Ezra, měli přístup, když sestavovali své seznamy; je tam také uvedeno, že úřední seznamy existovaly v prvním století nepochybně až do roku 70 n. l. Otázka toho, zda Mesiáš je potomkem Abrahama a Davida, měla pro Židy prvořadý význam. Můžeme se tedy spolehnout na to, že jak Matouš, tak i Lukáš do uvedených rodopisných seznamů nahlíželi.
    Spolehlivost rodokmenů v evangeliích. Nabízí se otázka, proč Matouš vynechal některá jména, jež jsou obsažena v seznamech ostatních kronikářů. Především je třeba uvést, že k tomu, aby byl prokázán něčí původ, nebylo zapotřebí uvádět v rodové linii každý její článek. Například když Ezra dokazoval svůj kněžský původ, jak o tom čteme v Ezrovi 7:1–5, vypustil několik jmen, která jsou obsažena v seznamu kněžské rodové linie v 1. Paralipomenon 6:1–15. Je zřejmé, že nemusel uvádět všechny tyto předky, aby Židy přesvědčil o svém kněžském původu. Podobné je to i v případě rodokmenu sestaveného Matoušem. Matouš nepochybně použil úřední seznamy a jména z nich opsal; jestliže neopsal všechna jména, pak určitě opsal ta, která byla nezbytná jako důkaz toho, že Ježíš je potomkem Abrahama a Davida. Měl také k dispozici Hebrejská písma, do nichž mohl nahlížet stejně jako do oficiálních úředních záznamů. (Srovnej Rut 4:12, 18–22 a Mt 1:3–6.)
    Seznamy, které pořídili Matouš a Lukáš, obsahovaly jména, která tehdy Židé obecně uznávali jako věrohodná. Vzhledem k tomu, že znalci Zákona, farizeové a rovněž i saduceové byli zatvrzelými nepřáteli křesťanství, je jisté, že by použili jakýkoli možný argument, který by vzbudil nedůvěru v Ježíše; je však pozoruhodné, že tyto rodokmeny nikdy nezpochybnili. Kdyby Matouš nebo Lukáš udělali v Ježíšově rodokmenu chybu, měli by tito odpůrci velkou příležitost to ihned dokázat. Je totiž jisté, že až do roku 70 n. l. měli volný přístup k úředním rodopisným seznamům a k Písmu.
    Totéž platí i v případě pohanských nepřátel křesťanství v prvním století; mnozí z nich, podobně jako zmínění Židé, byli vzdělaní lidé, kteří by bez váhání poukázali na jakékoli důkazy, že tyto seznamy pořízené Matoušem a Lukášem jsou nevěrohodné a že si odporují. Neexistují však žádné zprávy o tom, že by pohanští nepřátelé první křesťany v tomto směru osočili.
    Navíc Matouš i Lukáš dosáhli svého cíle, a právě toho bylo zapotřebí. K tomu, aby bylo dokázáno, že Ježíš byl potomkem Abrahama a Davida, nemuseli vytvářet nový rodokmen. Jediné, co museli udělat, bylo opsat informace z úředních seznamů; národ plně uznával informace z těchto seznamů týkající se rodové linie Davida a kněží a všech dalších věcí, které byly nezbytné jako důkaz něčího původu. (Viz Lk 1:5; 2:3–5; Ří 11:1.) A i když v těchto přehledech bylo něco vypuštěno, neodvádělo to pozornost od to

    Reakce na komentář
    "rodokmen Ježíše Krista Fakta"

    Jméno (přezdívka): 
    E-mail: 
    Titulek: 

    Odpovězte, prosím, na následující kontrolní otázku, která nám pomůže rozlišit, zda jste člověk nebo počítačový robot. Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude váš komentář uložen. Tato kontrolní otázka se nezobrazuje registrovaným čtenářům.

    Naše pohoří, kde žijí Valaši (malými písmeny).

      

    V rámci komentářů nelze používat HTML tagy.

    Pro vložení tučného textu, hyperlinku nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
    [b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

    Vytvořeno prostřednictvím phpRS. Copyright Pavel Matušinský     Email: pavel_m@email.cz

    Redakce neodpovídá za obsah článků ani komentářů, které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce. Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků.