Putujte s námi proti proudu k zapomenutým zdrojům,
seznamte se s poselstvím našich předků pro tuto dobu!
Úvahy zasahující do oblastí duchovního poznání, historie,
mytologie, náboženství, archeoastronomie i antropologie.
Nově: Proroctví, politika, současnost a budoucnost našeho světa.

Rubriky
Hlavní menu
Vyhledávání

Vyhledat text

Poslední komentáře
  • bez titulku:
    " Konečně se dostáváme k 34. kapitole, která začíná: „Hospodin řek ... " (Desatero)
  • bez titulku:
    "Exodus 30 se vrací k popisu rituálních potřeb: Oltář k pálení kadi ... " (Desatero)
  • bez titulku:
    " Exodus 23 dokončení právního výkladu, který přechází v návod na ... " (Desatero)
  • bez titulku:
    "Exodus 19 vypráví, jak židovský národ po 40 letech putování po exo ... " (Desatero)
  • bez titulku:
    "Opovážím se tvrdit, že jen málokdo ví, co je obsahem desatera přik ... " (Desatero)
  • Re: Re: Re: Lidské oběti:
    "V mé větě je právě důležité to slovíčko "byla". Pokud po ... " (Dětské oběti v Kanaánu)
  • Komentáře

    ke článku: Rohatý Mojžíš?
    ze dne 20.06.2003, autor článku: Pavel Mat.

    Komentář ze dne: 24.10.2012 22:28:05     Reagovat
    Autor: neregistrovaný - visis (jakubwichs@seznam.cz)
    Titulek: setkání s tváří
    Setkání s YHWH znamenalo nebezpečí. Pohlédnout Bohu do tváře znamenalo smrt. Přesto však Mojžíš toto nebezpečí ustál. Vrátil se ze Sinaje bez jakékoli újmy, krom toho, že jeho samotná tvář děsila souvěrce. Předání psaných desek zákona tak může být jen jedním z aspektů předání zákona vůbec. To vidím i u Pavla, který ale hledá v zakrytí Mojžíšovy tváře jakousi ochranu synů Izraele, před poznáním pozemské pomíjivosti. Vyjevení Boží tváře ale znamená příkaz. Aby byl ponechán čas na jeho svobodné vyplnění, je nutné, aby tvář byla také zakryta, jinak se člověk rozplyne v extázi nekonečně jiného Druhého.

    Komentář ze dne: 16.04.2013 00:51:05     Reagovat
    Autor: neregistrovaný - mrakomor (vrak71@seznam.cz)
    Titulek: rohatý? Mojžíš
    Dovolím si ne zcela souhlasit se zvýrazněným závěrem kde autor uvádí, že nejlogičtějším vysvětlením je změna Mojžíšovy tváře vyvolaná spíše nechtěně. Toto vysvětlení je nejlogičtější snad pro ty, kteří věří, že Mojžíš se setkával s bohem či s nějakou mimozemskou bytostí. Pro nás, kteří tomu nevěříme je nejlogičtější vysvětlení takové, že změna Mojžíšovy tváře byla zcela chtěná a záměrná. Jako všechny, i žídovské náboženské mýty a pověsti jsou jistým odrazem skutečných událostí a dějů, které proběhli generace před tím, než byly zapsány. Někdo takový , jako Mojžíš mohl existovat, takže pojďme spekulovat.Mojžíš mohl být náboženským vůdcem nějakého společenství , třeba nomádského pastýřského kmene, který byl z nějakého důvodu vyhnán z Egypta a pronásledován.Aby udržel a posílil svoji vůdcovskou autoritu, Mojžíš zinscenoval své setkávání s bohem. Zneužití víry a náboženství k ovládání mas je opravdu prastará metoda. Samozřejmě, bůh se zjevoval jenom jemu nebo jemu nejbližším kumpánům, ostatním hrozila smrt, kdyby se k místu božího zpřítomnění jenom přiblížili. Aby posílil tento strach, Mojžíš si nějakým nepěkným způsobem pozměnil tvář, čili pohleď lide Izraelský , co se mi v boží přítopmnosti přihodilo. A to si mě sám bůh vyvolil jako hlasatele své vůle, copak by se asi stalo vám, obyčejným smrtelníkům, kdyby jste se k bohu přiblížili bez jeho svolení. Mojžíš jistě nespoléhal pouze na strach z boží přítomnosti, lidská zvědavost je nesmírná, proto zajisté obsadil přístupové cesty k místu setkávání svými věrnýni služebníky, takže smrt nehrozila jenom od boha.Tyto věrné přeci také použil na vyhlazení odpadlíků. Fyzická likvidace, vražda, oponentů je rovněž prastará metoda k získání a udržení moci. Jakým způsobem si Mojžíš pozměnil tvář můžeme opět jenom spekulovat, znalosti k tomu mohl mít. V době pobytu v Egyptě Mojžíš údajně opakovaně žádal faraona, aby propustil lid Izraelský, dokonce mu prý i hrozil ranami egyptskými. Získat audienci u faraona-boha nemohl zajisté kdejaký jouda. Mojžíš musel mít v egyptské společnosti významné postavení , ostatně z řeky ho coby plaváčka údajně vylovila faraonova dcera, takže mohl vyrůstat u faraonova dvora. Z toho, že pro izraelity vytvořil svébytné náboženství a to nejenom teoreticky (desatero) ale i v praxi ( náboženské obřady) lze usuzovat, že byl odborníkem v náboženských otázkách, mohl být egyptským knězem. Jako takový měl znalosti třeba z balzamování těl vznešených nebožtíků, takže pro něj nemusel být problém náležitě si upravit obličej, takový starověký facelifting. S těmito Mojžíšovými vědomostmi, které nabyl v Egyptě by mohli souviset i ty různé vizuální a akustické efekty doprovázející jeho setkávání s bohem , které jednak budili bázeň a zároveň maskovali skutečnost, že žádný bůh tam není. Toto je dle mého nejpřirozenější a nejlogičtější vysvětlení problematiky Mojžíšových rohů

    Vytvořeno prostřednictvím phpRS. Copyright Pavel Matušinský     Email: pavel_m@email.cz

    Redakce neodpovídá za obsah článků ani komentářů, které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce. Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků.